Přijde konec SUV?

Nástup popularity sportovně-užitkových modelů byl raketový a pro mnohépřekvapivý. Různí výrobci své portfolio crossoverů rozšiřují o nové modely ještě i letos. Dodnes se najde množství řidičů, kteří si na SUV nedokázali zvyknout, a i nadále je odmítají.
suv cherokee
Podle informací Wall Street Journal se prodej SUV v USA výrazně zpomalil a nové sportovně-užitkové automobily musí dealeři na svých provozech držet i několik měsíců, dokud se jim je nepodaří prodat. To samozřejmě souvisí s nabídkou, která v zámoří aktuálně převyšuje poptávku. Prodej SUV meziročně stále rostl, problémem však je, že ve druhém čtvrtletí letošního roku šlo pouze o 2 %. Pro srovnání, čtvrtý kvartál roku 2015 přinesl bezmála 21procentní nárůst.
Čína se loni postarala o více než třetinu globálního prodeje SUV, ani tam to však nevypadá úplně optimálně. Podle informací jednotlivých automobilek zaznamenal pokles i tamní trh s SUV.
Prodej populárních kompaktních SUV rostl v prvním čtvrtletí tohoto roku v Evropě o 1 %, celkově se prodalo 476 000 takových vozidel, top modely byly v pořadí od nejprodávanějšího Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan a Peugeot 3008. Naděje sportovně-užitkovým vozům může dát boom segmentu B – SUV, který i nadále rostl o 11 %.

Ekologie je může zabít

Zpomalování je zatím decentní a je možné, že začátkem budoucí dekády by poptávka po SUV opět mohla stoupnout. Bude to tak ale opravdu? Stále přísnější emisní limity sportovně-užitkovým automobilům nenahrávají a bude to už jen horší.
bmw ve tmě
Je obecně známo, že SUV mají ve srovnání s běžnými automobily na asfaltu horší jízdní vlastnosti. Problémy jim činí vyšší hmotnost i těžiště či větší aerodynamický odpor daný samotným tvarem a rozměry karosérie. To vše negativně ovlivňuje spotřebu paliva a produkci škodlivých emisí, což už dnes automobilky nemohou ignorovat. Každý gram emisí navíc stojí výrobce velké peníze už dnes, normy se přitom budou jen zpřísňovat, což znamená další náklady.

Ohodnoťte příspěvek